Historia Fotobudki

 

Idea fotobudki narodziła się na początku XX wieku w Stanach Zjednoczonych. Pierwsze urządzenie skonstruował Anatol Josepho – imigrant z Syberii. W 1925 roku opatentował swój wynalazek, a następnie otworzył na Broadwayu „Studio Photomat”. Fotobudkę odwiedzało 7,5 tysiąca osób dziennie, które stały w kolejce, aby zrobić sobie kilka zdjęć na jednym pasku za 25 centów. „Studio Photomaton” stało się znane jako „najlepsze miejsce na Broadwayu do wydania ćwierć dolara”. Wśród osób czekających do zrobienia sobie zdjęć w fotobudce byli m.in. gubernator stanu Nowy Jork. W 1927 r. Anatol M. Josepho otrzymał za swój wynalazek milion dolarów.

Największym osiągnięciem Anatola w fotobudce była metoda bezpośredniej fotografii na papierze. Wcześniej do fotografii wykorzystywano płyty szklane i folię. Anatol wykorzystał specjalnie uczulony papier pokryty wrażliwą na światło emulsją zrobioną ze związku srebra. W fotobudce były umieszczone 400 -watowe lampy projekcyjne.

W roku 1927 Henry Morgenthau senior  za kwotę 1 milion dolarów odkupił od Anatola Josepho cały projekt, studio Photomaton i patent. New York Times na stronie głównej opisał transakcję, nagłówek brzmiał: „Slot Photo Device Brings $1,000,000 to Young Inventor”. Kupiec powiedział dziennikarzom: „Wierzę, że dzięki wynalazkowi pana Josepho, możemy uczynić osobistą fotografię szeroko dostępną i tanią dla mas tego kraju. W dziedzinie fotografii chcemy dokonać tego, czego dokonał Woolworth w branży  handlowej i Ford w branży samochodowej”.

Henry Morgenthau utworzył konsorcjum Photomaton Inc., natomiast Anatol Josepho został wiceprezesem tego konsorcjum i doradcą technicznym. Był on odpowiedzialny za produkcję.

Anatol Josepho, połowę kwoty, którą otrzymał za fotobudkę, przeznaczył na cele charytatywne, oraz utworzył fundusz powierniczy.

Photomaton Inc. już w roku 1927 rozstawiło 120 maszyn w  kraju (USA), Wielkiej Brytanii, RPA, Szanghaj i w innych krajach. Były one rozstawiane w centrach handlowych, parkach rozrywki, i na dworcach autobusowych. W 1933 roku istniały 240 studia w Stanach Zjednoczonych i 140 studia we Francji.

Obecnie fotobudka wykorzystywana jest w dwóch postaciach. W postaci wolnostojącej jako maszyny ze zintegrowanym poborem płatności. W tej postaci fotobudki znajdują się głownie w centrach handlowych. Druga postać to automat do zdjęć – jako dodatkowa atrakcja na uroczystościach i imprezy organizowanych jednorazowo. W obu przypadkach istnieją wyspecjalizowane firmy zajmujące się dostarczaniem usług fotobudek. Jedną z takich firm jest nasza firma FEJSBUDKA.PL

 

Źródło: www.photohistory-sussex.co.uk, www.wikipedia.org